اینترنت به نماد “حفظ مساوات” تبدیل شده است: در پنجره یک مرورگر همه شرکت‌ها، بدون توجه به کوچکی و اندازه خود، می‌توانند به خوبی یک شرکت بزرگ، با سابقه طولانی در کیفیت و ارایه‌ خدمات، به نظر برسند. این وضعیت، صاحبان مشاغل کوچک را به چالشی بااهمیت فرا می‌خواند: چگونه می‌توانیم مشتریان بالقوه خود را از این بابت قانع کنيم که شرکت ما شرکتی کلاه‌بردار و با زمینه فعالیت غیراخلاقی نیست؟ بهترین راه‌ حل، استفاده از یک صفحه کاملا سازمان‌یافته “درباره ما” است.

این صفحه نباید فقط شرکت را به مشتری معرفی کند، بلکه باید ورای هرگونه شک و تردید، به شرح دلایل اعتماد مشتری به شرکت شما بپردازد.

اغلب، این موضوع به معنی پاسخ‌گویی به شش سوال مهم زیر است که از طرف بازديد کننده وب سايت شما مطرح مي شود:

چه کسی گرداننده این وب‌سایت است؟

امروزه مردم از شرکت‌های بزرگ و مقرراتی و نگرش قديمي و شعار گونه “تماس شما برای ما مهم است” خسته شده‌اند. شما می‌توانید به عنوان مالک یک شرکت کوچک، توجه شخصی را به مشتری خود داشته باشید که آنها از هیچ شرکت بزرگی دریافت نمی‌کنند. این پیغام را در صفحه “درباره ما” بگنجانید.

از صحبت درباره خود و علاقه شغلی خود هیچ واهمه‌ای نداشته باشید و البته می‌توانید عکس خود را نیز ضمیمه کنید. پیام اصلی شما این است که در پس زمینه کسب و کار شما فردی واقعی قرار دارد که به مشتریان خود از صميم قلب اهمیت می‌دهد.

آیا این یک کسب و کار واقعی است؟

شاید بهترین روش پاسخ به این سوال این است که آدرس پستی کامل خود را در سايت قرار دهید. حتی اگر مشتریان شما هیچ وقت به دیدن شما نیایند، نکته اطمینان بخشی درباره مکان حقیقی شرکت شما وجود دارد. یک آدرس پستی به مشتریان احتمالی شما نشان می‌دهد که چیزی برای پنهان کردن ندارید. آدرس تماس خود، شامل آدرس پستی را در نقطه‌ای مشخص در صفحه “درباره ما” قرار دهید.

آنها از چه روش‌هایی پول درمی‌آورند؟

همه شما با عبارت کلیشه‌ای” اگر چیزی بیش از حد لزوم خوب به نظر برسد حتما به درستی آن شک کن” آشنا هستید. اگر طرح فعالیت‌های خود را برای بازدیدکنندگان آشکار نکنید، به عبارت دیگر اگر به آنها نگویید که از چه راهی کسب درآمد می‌کنید، اولین سوالی که به ذهن آنها خطور می‌کند این است:”مشکل چیست؟”

اگر شرکت شما تولیدات رایگان زیادی عرضه می‌کند یا این که قیمت اجناس شما در مقایسه با رقبا بسیار کم است، مشتریان شما عقب نشینی می‌کنند.

در صفحه “درباره ما” درمورد منابع درآمد خود و دلايل دريافت هزينه بابت خدماتي که مشتري را به خاطر آنها شارژ مي کنيد، صحبت نمائيد. به یاد داشته باشید که به جای صحبت از قیمت‌ها از ارزش خدمات و محصولات خود صحبت کنید.

مدت فعالیت آنها چقدر است؟

مردم غالبا به دو گزینه ثبات و دوام به عنوان دو عامل تعیین کننده اعتماد نگاه می‌کنند. از آنجا که بیشتر شرکت‌های کوچک (به خصوص از نوع آن‌لاین) قدمت زیادی ندارند، انتظار تاریخچه‌ای طولانی برای ایجاد اعتماد کاری، مشکل است. اگر شما با چنین موردی روبه‌رو هستید، می‌توانید از تجربیات گذشته خود صحبت کنید. تجربه گذشته بیشتر صاحبان شرکت‌های کوچک، با فعالیت کنونی آنها ارتباط زیادی دارد. در صفحه “درباره ما” ضمن صحبت درباره این موضوع، ارتباط و دليل سود رسانی آن به فعالیت کنونی خود را شرح دهید.

چگونه از کيفيت کار آنها مطلع شوم؟

بهترین راه برای این که به مشتریان بالقوه خود نشان دهید چه کار می‌توانید برای آنها انجام دهید، قرار دادن متن‌های تشکر از مشتریان خرسند شرکت است. بهترين حالت اين است که این پیام‌ها از جانب شرکت‌ها باشند تا بتوانند به شکلی دقیق، موقعیت و رضايت مشتری شما را مشخص کنند. برای تاثیرگذاری بیشتر بهتر است این پیام‌های قدردانی، آدرس تماس فرستنده را نيز مشخص کنند.

معمولا نام و یک لینک به یک وب ‌سایت کافی است. فراهم کردن لیستی از مشتریان سابق و نوع فعالیت ارایه شده از جانب شما به آنها نیز موثر است. قبل از تهیه لیست نام مشتریان، از آنها اجازه این کار را بگیرید. بیشتر اوقات آنها از دادن این اجازه بسیار خوشحال می‌شوند به خصوص این‌که لینکی به وب ‌سایت آنها در سایت خود بگذارید.

آیا آنها به انجمن‌های شغلی مرتبط هستند؟

روش دیگر برای ایجاد اطمینان و اعتبار، وابسته بودن به انجمن ها، موسسات تجاری یا شغلی است. این موسسات غالبا به اعضا خود اجازه استفاده از لوگوی موسسه را می‌دهند. به عنوان مثال، وب ‌سایت یک تعمیرگاه اتومبیل می‌تواند از علامت يک شرکت بزرگ توليد خودرو استفاده کند و به این وسیله بر در اختيار داشتن مکانیک‌هایی آموزش دیده تاکید کند. به طور مشابه، یک وب‌ سایت مشاوره شغلی نیز می‌تواند لوگوی انجمن مدیریت و یک آژانس معاملات ملکی، لوگوی انجمن صنفي معاملات ملکی را به کار برد. از این انجمن‌ها به نفع خود در صفحه “درباره ما” بهره بگیرید.

آیا می‌توانم در مورد سپردن اطلاعات محرمانه خود به آنها اعتماد کنم؟

مردم درباره اطلاعات شخصی خود، به خصوص در دنياي برخط، بسیار محتاط هستند. شما باید از یک سری سیاست‌های حفظ و محرميت اطلاعات استفاده کرده، آن را به وضوح در وب ‌سایت خود نشان دهید، همچنین باید لینک آن را در صفحه “درباره ما” و همچنین صفحه اصلی قرار دهید. این مورد به تنهایی ممکن است تاثير های مثبتي را بین مشتریان احتمالی که به جای انتخاب محلی دیگر، خرید از شما را انتخاب می‌کنند بگذارد.

برخی جزییات اجرایی

اگر اطلاعات صفحه “درباره ما” ضمن اشغال فضایی زیاد، متن شما را طولانی می‌کند، می‌توانید آن را در صفحه‌های مختلف تقسیم کنید. در این صورت به جای یک صفحه، یک بخش “درباره ما” خواهید داشت. در صورت انجام این کار، منوی کوچکی حاوی گزینه‌های مختص بخش “درباره ما” تهیه کنید. لینک‌های این منو را می‌توانید اینگونه بنامید: کارمندان ما، فعالیت ما، نمونه کارهاي ما، مشتریان ما و غيره.

بهترین مکان برای قرار دادن این بخش، یک ستون در سمت راست يا چپ صفحه، با توجه به انگليسي يا فارسي بودن صفحه است. همچنين در صفحه اصلی، لینکی را به صفحه “درباره ما” قرار دهید. لازم نیست این لینک حتما در مشخص‌ترین مکان یا در منوی اصلی وب سايت شما باشد، فقط کافی است قابل رویت و دردسترس باشد.

خلاصه

تشخیص خوب بودن و حسن شهرت شرکت ‌ها در اینترنت کار سختی است. یک راه برای کمک به مشتریان احتمالی برای اعتماد به شغل شما، داشتن یک صفحه “درباره ما” خوب است. این صفحه باید به بیشتر سوالات احتمالی که مشتری ها از خودشان در مورد اعتماد یا عدم اعتماد به شرکت شما مي پرسند، پاسخ دهد. این صفحه باید از طریق یک لینک در صفحه اصلی به راحتی در دسترس باشد.