راهکارهای زیر قدرت نفوذ و حضور شما را در وب بالا می برد، بازار هدف را جذب می کند و مشتریان را دوباره و دوباره به سایت شما برمی گرداند. برای رقابت دردنیای امروز، شرکتها باید حضور پررنگی در وب داشته باشند. این به آن معنااست که قابلیت های خاص داشته باشیم، فعالیتهای تجاری و اینترنی خود را هماهنگ کنیم و ارتباطات اینترنتی موثری داشته باشیم. در این جا، طی چند مرحلۀ ساده رازهای بازاریابی موفق اینترنتی و بازگشت سرمایه از طریق وب سایت برای شما آشکار می گردد.

راز اول : رازی وجود ندارد.

بازاریابی اینترنتی هم یک نوع بازاریابی است و مانند تمام فعالیتهای بازاریابی برای موفقیت در آن باید اهداف مشخص داشته باشید و بازار هدف خود را کاملاً شناسائی کنید.

سایت شما نهایتاً باید چه نقشی را ایفاء کند؟

آیا …

– باید جایگزین تبلیغات بازاریابی و فروش شما شود؟

– باید معاملات خرید و فروش از طریق آن انجام گیرد؟

– باید ایجاد درآمد ثانویه کند؟

– باید فروشگاه مجازی شما باشد؟

– باید فعالیتهای بازاریابی دیگر شما را با حضور در وب تقویت کند؟

وقتی هدف سایت مشخص شد، سوال بعدی این است که آیا بازار هدف موجود می تواند این اهداف را برآورده سازد؟ برای مثال اگر مخاطبین شما، نسل قدیمی جامعه باشند و هدف سایت شما جایگزین کردن پست الکترونیکی به جای خدمات پستی باشد، هرگز موفق نخواهید شد، در هر حال این قشر از جامعه، درصد کمی از کاربران اینترنت را تشکیل می دهد. اکثر آنها با شما تماس خواهند گرفت و درخواست خواهند کرد که اطلاعات مربوطه برای آنها پست شود. بنابراین شاید بهتر باشد که وب سایت شما روی نسل فرزندان این افراد برنامه ریزی و سرمایه گذاری کند.

کلیدهای موفقیت

اهداف خود را به دقت بشناسید و معیارهایی برای سنجش میزان موفقیت در آنها در نظر بگیرید، برای مثال: اگر سایت، جایگزین بسته های تبلیغاتی پستی می شود، هزینۀ بسته بندی و پست برای یکنفر را بدست آورید. تعداد بسته ها در یک ماه را تخمین بزنید، هدف سایت شما می تواند به این صورت تعریف شود که هزینه های پستی را تا 80 درصد کاهش دهد. چند ماه پس از راه اندازی سایت ، میزان موفقیت خود را نسبت به هدف بسنجید.

راز دوم : کدامیک مهم تر است ، طراحی یا محتوا؟

جواب درست هر دو گزینه است. هنگامیکه بازدیدکننده به سایت شما وارد می شود، ظاهر سایت و حسی که در بیننده القاء می کند، ماندن یا خروج از سایت را برای او تعیین می کند.

در نگاه اول باید نام تجاری شرکت مشخص باشد و طراحی سایت با تبلیغات دیگر شرکت هماهنگی داشته باشد. همچنین حرکت در سایت و بازدید تمام قسمتها، باید به آسانی صورت بگیرد، بنابراین طراحی سایت اهمیت ویژه ای دارد.

اما باید به یاد داشته باشید که محتوا، بسیار تعیین کننده است. وقتی بینندۀ سایت شما را انتخاب کرد، مطالب باید او را جذب کند. مطالب جذاب و مرتبط با خواسته های مخاطب که سوالات و نیازهای آنها را پاسخ دهد. اگر چه در اینترنت مخاطب آزاد است که به صفحات مختلف برود اما محتوای سایت شما باید به صورتی منطقی پیش برود و او را به سمت نکات مهم و اصلی سایت راهنمائی کند تا مخاطب را وادار به انجام اعمالی کند که هدف سایت است.

کلید های موفقیت

با زبان مناسب مخاطبان با آنها صحبت کنید، سوالات احتمالی آنها را پیش بینی کنید، خدماتی که شرکت شما ارائه می دهد را معرفی کنید و طوری برخورد نمائید که آنها حس کنند شما بهترین راه حل مشکل آنها هستید.

مطالب مناسب، بازدیدکننده را ترغیب می کند و خط مشی شرکت را به آنها می شناساند. برای داشتن مطالب موثر نکات زیر را در نظر بگیرید:

– به جای کلمۀ ” من ” از کلمۀ ” ما ” استفاده کنید، به این ترتیب نشان می دهید که مجموعۀ بزرگی هستید.

– مطالب را مرتباً به روز کنید که بازدیدکننده برای یافتن مطالب جدید به سایت شما برگردد.

– به اختصار سخن بگوئید و روی مطالب اصلی تکیه کنید.

– از عبارات روشن و دقیق برای ترغیب مخاطب استفاده کنید. جملاتی مانند “با ما تماس بگیرید” ” این صفحه را به عنوان صفحۀ اصلی مرورگر خود انتخاب کنید ” ” در خبرنامۀ ما عضو شوید” و ” در آمارگیری ما شرکت کنید” ، بازدیدکننده را وارد به عمل می کند.

– از مطالب چسبناک استفاده کنید که مردم را در سایت نگه دارد. نظرسنجی هائی با یک سوال در سایت قرار دهید و نتیجۀ آن را بلافاصله اعلام کنید. آنها را به سمت اطلاعات مفید هدایت کنید و برای مراجعه به فروشگاه اینترنتی خود ترغیب کنید. فروش اینترنتی ندارید؟ حتماً به فکر راه اندازی آن باشید تا راه دیگری برای دسترسی مشتریان به محصولات خود ایجاد کنید.

– نکات و اطلاعات موثری را در سایت خود داشته باشید. اگرچه برخی از تازه کاران مخالف ارائۀ خدمات رایگان هستند اما این نکات و راه حلها به عنوان نیروی کمکی برای جذب مخاطب عمل می کنند. هرچه ارزش مطالب سایت بیشتر باشد، تعداد مراجعات بعدی افراد بیشتر خواهد بود.

– دربارۀ خودتان صحبت نکنید. سایت، متعلق به خوانندگان است. شاید ساده به نظر برسد اما اگر به صفحۀ اصلی سایت خود نگاه کنید، متوجه می شوید که فقط دربارۀ شرکت خود و موفقیتهائی که کسب کرده اید، سخن گفته اید. اکنون زمان آن رسیده که تغییراتی در آن ایجاد کنید و مطالبی دربارۀ مشکلات و نیازهای احتمالی مشتریان و راه حل های آن را در سایت قرار دهید. بازدیدکننده باید با دیدن صفحۀ اول به این نتیجه برسد که شما مشکل او را درک کرده اید.

راز سوم : سایت تکمیل شده است. مراجعه کنندگان کجا هستند؟

آیا انتظار دارید که به محض ایجاد وب سایت، سیل مراجعه کنندگان برای بازدید از سایت سر برسند؟ متاسفانه شما تنها سایت این دنیا نیستید و ایجاد سایت، شرط کافی برای موفقیت سایت نیست. کلیدهای برگشت سرمایۀ سایت در سه کلمه خلاصه می شوند: تقویت، هماهنگی و بررسی.

کلیدهای موفقیت

– تقویت : آغاز کار سایت خود را با قدرت آغاز کنید. خبر آنرا در رسانه ها اعلام کنید. کارت پستالی با عکس سایت خودتان تهیه کنید و برای تمام افراد حقیقی و حقوقی بانک اطلاعاتی خود ارسال کنید. همراه این کارت پیشنهاد وسوسه کننده ای را برای مراجعه به سایت مطرح کنید. برای مثال، کدی در اختیار آنها قرار دهید که با استفاده از آن در سایت از 10% تخفیف برخوردار شوند.

در سایت خود، بخش ” اخبار جدید ” داشته باشید و آنرا به روز کنید. فهرست کاربران جدید، وقایع مهم، مقالات نوشته شده و اخبار جذاب دیگر را در این بخش در اختیار مشتریان خود قرار دهید.

لینک سایت خود را در هر جائی که با کار شما ارتباط دارد، قرار دهید. در سایت سازمانهای بزرگ، گروههای تجاری منطقه، گروههای صنعتی و سایت اخبار.

اگر همکاری دارید که امکان تبادل مشتری برایتان وجود دارد، لینک های یکدیگر را در سایت خود قرار دهید. هر چه بیشتر بتوانید سایتهای مرتبط با خود را شناسائی و با آنها لینک ایجاد کنید، در موتورهای جستجو نیز رتبۀ بهتری کسب خواهید کرد.

– هماهنگی : وقتی سایت خود را طراحی کردید، وجود آن را به دنیا اعلام کنید. آدرس سایت خود را در تمام تبلیغات چاپی خود قرار دهید. در کارت های تجاری، بروشورها، کارت پستال ها، تبلیغات صفحات زرد، فاکتورها و مقالاتی که می نویسید. بعلاوه، کپی تبلیغات دیگر خود را نیز در سایت قرار دهید. آدرس سایت خود را در زیر امضای پستهای الکترونیکی درج کنید و در صندوق صوتی و پیامگیرها اعلام کنید، با جملاتی مانند: ” برای اطلاعات بیشتر، به سایت ما به آدرس ……… مراجعه فرمائید”. در حقیقت در هر مکانی که شمارۀ تلفن خود را ارائه می دهید ، آدرس سایت را نیز اعلام کنید.

– بررسی و کنترل : وقتی در زمینه ای سرمایه گذاری می کنید باید ارزش آنرا بسنجید. اطلاعات آماری، میزان برگشت سرمایه را برای شما مشخص می کند. شرکتهائی که خدمات سایت را ارائه می کنند معمولاً این اطلاعات را به صاحبان سایت ارائه می کنند و در تفسیر این اطلاعات شما را یاری خواهند کرد. این آمارها را بررسی کنید و به دنبال نشانه ها بگردید. آیا بازدیدکنندگان به برخی از صفحات بیشتر مراجعه داشته اند؟

آیا بعد از وارد شدن به صفحۀ ” خدمات ” از سایت خازج شده اند؟

به دلایل این نشانه ها بیاندیشید، شاید آنها با فکر دیگری به سایت شما وارد شده اند اما خدمات شما پاسخگوی نیاز آنها نبوده است، شاید صفحۀ خدمات شما، اطلاعات کافی نداشته است. به این ترتیب می توانید تدریجاً اشکالات سایت خود را کشف و برطرف نمائید و نتایج آن را در بررسی های بعدی کنترل کنید.

تجارت های امروزی نمی توانند از مزایای سایت چشم پوشی کنند اما پیش از سرمایه گذاری در این مورد، برای آن برنامه ریزی کنید و اهداف آنرا در راستای خواسته های تجاری خود تعریف کنید. سپس از 3 کلید تقویت، هماهنگی و بررسی استفاده نمائید.