او یک تاجر کارکشته بود. سال ها در حرفه خود استخوان خورد کرده و فراز و نشیب های زیادی دیده بود. در میان همکاران و رقبای خود، به عنوان یک فرد موفق، مطرح بود. ولی آن روز، خیلی سخت برایش گذشت. شاید سخت ترین روز تجاری او بود.

آن روز در یک نمایشگاه تخصصی، در غرفه شرکت خود در حال پاسخ گوئی به مراجعه کنندگانی بود که از سراسر جهان به نمایشگاه آمده بودند. تعدادی از مراجعه کنندگانی که به محصولات او علاقمند شده بودند و از یک کشور اروپائی آمده بودند، شروع به ردو بدل کارتهای ویزیت خود با او کردند. آنها وقتی کارت ویزیت این تاجر را دیدند، با نگاه های تمسخر آمیزی که سعی در مخفی کردن آن داشتند، وانمود کردند که اوضاع رو به راه است. این تاجر که در حرفه خود سال ها به عنوان پیش کسوت، دارای اعتبار و غرور خاصی بود، هیچوقت این صحنه را فراموش نکرد و روزی که من را دید، بدون مقدمه شروع به تعریف این موضوع برای من کرد و خواست که علت این رفتار را پیدا کنم.

من از او خواستم تا کارت ویزیت خود را به من نشان دهد تا ببینم چه مشکلی در آن است که باعث تمسخر همکاران او شده است. راستش را بخواهید، من در نگاه اول تشخیص دادم که موضوع از چه قرار است و سعی کردم با زبان ساده، به او بفهمانم که در دنیای تجاری قرن 21، پارامترهای زیادی در تجارت وارد شده است که او حتما باید آنها را شناسائی کرده و در تجهیز و تکمیل اعتبار تجاری خود، آنها را به کار گیرد.

مشکل کارت ویزیت این تاجر معروف، اعلام آدرس پست الکترونیک یاهو به عنوان آدرس eMail جهت تماس با این تاجر بود!

شاید 10 سال پیش که وقتی نام اینترنت را می شنیدیم، اول به یاد سایت یاهو می افتادیم، داشتن آدرس پست الکترونیک در یاهو، یک موضوع مدرن و مهم بود و همه سعی داشتند یک آدرس eMail به نام خود یا نام شرکت خود در یاهو ثبت کنند. ولی امروزه، ارائه آدرس پست الکترونیک در یاهو (yahoo.com) و جی میل (Gmail.com) برای یک شرکت و بنگاه اقتصادی، نه تنها نکته مثبتی نیست بلکه خبر از بی اطلاعی و عدم حرکت با پیشرفت های تجاری جهانی مدیر آن مجموعه تجاری دارد.

امروزه، هویت تجاری شرکت ها، با هویت آنلاین آنها، سنجیده می شود. در ارتباط های تجاری، قبل از اینکه از یک مدیر در مورد کارخانه او سوال شود، از آدرس وب سایت او سوال می شود. بانک ها جهت تصمیم گیری در تایید درخواست وام شرکت ها، به وب سایت آنها مراجعه می کنند. تولید کنندگان بزرگ برای ارائه نمایندگی، به وب سایت متقاضی نمایندگی مراجعه می کنند و با دقت و حساسیت، اعتبار آنلاین طرف تجاری خود را می آزمایند.

شاید چند سال قبل، ثبت نام دامنه اختصاصی، چندان ساده و سهل الوصول نبود ولی امروزه، یکی از ساده ترین امکانات در اینترنت، ثبت نامه دامنه اختصاصی، راه اندازی وب سایت و تعریف آدرس های پست الکترونیک تحت نام دامنه اختصاصی هر شرکت است.

همان گونه که هر شرکتی که ثبت می شود، باید دارای نام مناسب و با کلاس باشد، داشتن نام دامنه اختصاصی مناسب نیز جزو شروط اعتبار برای یک بنگاه اقتصادی است.

ادامه دارد…