اين سه ادعا را در نظر بگيريد :

1. پست الکترونيک شما شخصي نيست.
2. نامه شما الزاما به شخص مورد نظر ارسال نمي شود.
3. نامه شما، حتي پس از حذف کردن، از بين نخواهد رفت.

مقاله زير حقيقت ادعاهاي فوق را مشخص مي کند و اخطار مي دهد که چرا بايد در ارسال اطلاعات محرمانه توسط پست الکترونيک، دقت کنيد.

1. مشکل محرميت نامه
——————–
وقتي را نامه اي از رايانه A به رايانه B ارسال مي کنيد، اين نامه در سفر خود، از چند رايانه ديگر، B , C , D عبور مي کند. در هر نقطه، يک شخص بي احتياط، امکان مشاهده و يا حتي تغيير نامه شما را دارد.
در يک اينترانت حفاظت شده، مثل شبکه داخلي يک شرکت، از بين رفتن محرميت به صورتهاي زير امکان پذير است:

* تيم فناوري که به سرور پست الکترونيک دسترسي دارند، بي احتياط باشند.
* افراد غير مجاز به سرورها دسترسي داشته باشند، مثلا سرپرست، بدون خروج از سيستم (Logout) از محل کار خود خارج شود.
* ابزار حفاظت در مقابل متجاوزين (Hackers) نا کارآمد و يا محکم کاري شده نباشند.

وقتي نامه در اينترنت (محيط عمومي) ارسال مي شود، خطر خيلي بيشتر است. وقتي شما از تهران به شيراز نامه ارسال مي کنيد ممکن است از چند ده رايانه عبور کند که هريک در معرض خطرات بالا هستند.

2. مشکل شناسائي هويت
———————
خطر ديگر اين است که شما واقعا نمي دانيد که چه کسي نامه را دريافت خواهد کرد. مثلا بعضي ها نامه دريافتي را به آدرس ديگري منتقل مي کنند (Forwarding) و يا به افراد ديگري اجازه خواندن نامه را برايشان مي دهند. مثلا اگر براي فرد ارشد نامه بفرستيد، دقت کنيد که آن نامه توسط منشي و يا جايگزين او خوانده خواهد شد.

3. مشکل حذف نامه
—————–
مشکل ديگر محرميت در مورد نامه هاي الکترونيکي زماني است که شما نامه اي را حذف مي کنيد. ممکن است توقع داشته باشيد که نامه بلافاصله حذف بشود، ولي هيشمه اينطور نيست. راه هاي زيادي هست که يک نامه حذف شده هنوز قابل دسترسي باشد
1- نسخه هاي پشتيبان (Backup) از سرور ممکن است شامل نامه هائي باشد که بعدا حذف شده اند.
2- اکثر برنامه هاي خواندن نامه ها، در زمان حذف نامه، آنرا به شاخه زباله دان (Trash folder) منتقل مي کنند و تا زماني که شما آن شاخه را تخليه نکنيد، نامه هاي حذف شده قابل دسترس خواهند بود.
3- حتي با تخليه شاخه زباله دان، برخي از برنامه ها، بايگاني نامه هاي خذف شده را تا مدتي نگاه مي دارند. در اين مدت که معمولا 30 تا 90 روز است، نامه هاي حذف شده قابل دسترس خواهند بود
4- حتي با حذف واقي نامه، آن قسمت از ديسک سخت، تا نوشته نشدن اطلاعات ديگري بر روي آن، قابل بازيافت خواهد بود و امکان بازگشت نامه هاي حذف شده خواهد بود.
5- حتي اگر تمام مشکلات فوق رفع گردند، توجه کنيد که نامه شما در رايانه شخص دريافت کننده آن، هنوز وجود دارد.

4. نتيجه گيري
————-
نتيجه اخلاقي اين بحث مشخص است : پست الکترونيک يک محيط امن نيست. هرگز پيامي را توسط پست الکترونيک ارسال نکنيد مگر اينکه خيالتان از بابت اينکه آن پيام توسط فرد ديگري خوانده شود، راحت باشد.
پس دفعه بعد، قبل از فشردن کليد Send از خود بپرسيد “آيا از برملا شدن اين نامه در ميان عموم راضي هستم؟” اگر جواب منفي است، تلفن را برداريد !