بازاریابی با پست الکترونیکی زنده و سرحال است و اگر درست انجام شود از هر روش بازاریابی دیگری به تجارت شما بیشتر و سریع تر کمک می کند.

بازاریابی پست الکترونیکی اولین روش ارتقاء تجارت الکترونیکی شما است. اگر می خواهید در تجارت الکترونیک خود موفق باشید، بازاریابی پست الکترونیکی یک باید است.

بازاریابی کلا یک کار تمام نشدنی است و تا زمانی که شما تجارت می کنید لازم است تا خدمات و محصولات خود را بازاریابی کنید. نکات مثبت زیادی در بازاریابی پست الکترونیکی است:

– رایگان است.

– نه تنها پیام و تبلیغات شما بلا فاصله ارسال می گردد، بلکه سفارش مشتریان هم همین‌گونه خواهد بود.

– پیگیری محصولات و خدمات جدید نیز رایگان است.

– داشتن یک سایت جالب، خوب است ولی این به تنهائی مشتری را جلب نمی کند. بدون طرح بازاریابی موثر و تهاجمی هیچکس حتی متوجه نخواهد شد که سایت، محصول و خدمات شما اصلا وجود دارند. این جا است که بازاریابی پست الکترونیکی کاربرد دارد.

چند روش بازاریابی با پست الکترونیک را بررسی می کنیم:

لیست الکترونیکی علاقمندان (Opt-in List)

لیستی از کسانی است که با شما تماس گرفته اند و به شما اجازه داده اند که در مورد خدمات و محصولات خود برایشان نامه بفرستید. این افرد برای دریافت اطلاعات و یا درخواست عضویت در خبرنامه شما با شما تماس می گیرند و در لیست شما وارد می شوند. این سریع ترین راه برای گسترش مبارزه تبلیغاتی شما است.

اگر شما از افراد اجازه ارسال نامه های تبلیغاتی نداشته باشید، اصطلاحا آنها را Spam کرده اید یعنی بدون اجازه آنها برایشان نامه های تجاری و تبلیغاتی فرستاده اید. ممکن است افراد از شما شکایت کنند و سایت شما تعطیل شود.توصیه می کنم در این مورد وسواس داشته باشید و به این کار اقدام نکنید.

روشهای تکمیل لیست

– مشتریان فعلی شما بهترین کاندیدا برای لیست شما هستند. فروش خدمات به مشتریان راضی بسیار ساده تر است. آنها معمولا منتظر تبلیغات محصولات جدید شما هستند.

– مدعوین کسانی هستند که از طرف دیگران توصیه شده اند تا سایت شما را بازدید کنند. می توانید از مشتریان خود بخواهید که سایت وخدمات شما را به دوستانشان توصیه کنند.

– ارتباط تجاری با تجارت های غیر رقیب شما و تبادل تبلیغات در لیست مشتریان یکدیگر.

– تبلیغ لیست خود با اعلام آن در تمام تبلیغاتی که شما انجام می دهید.

– طراحی امکان عضویت در لیست شما برای بازدید کنندگان سایتتان.

سیستم پاسخگوی خودکار (Auto responder)

بهترین راه برای آزاد کردن وقت و خودکار کردن بخشی از مبارزه تبلیغاتی شما استفاده از سیستم پاسخگوی خودکار است. راه اندازی این سیستم یعنی ارائه خدمات و فروش در 24 ساعت و 7 روز هفته.

آدرس سیستم پاسخگو را به مخاطبین خود برای دریافت اطلاعات بیشتر از محصولات شما، اعلام کنید. حتما دقت کنید که اطلاعات ارسالی از طریق سیستم پاسخگوی خودکار، حرفه‌ای، کامل و بدون اشکالات تایپی یا انشاء باشد.

این سیستم باید قابلیت تنظیم ارسال متناوب نامه داشته باشد. معمولا 7 تا 12 مکاتبه برای اینکه مشتری شما اقدام به خرید کند لازم است.

سیستم خودکار باید قابلیت انجام مراحل عضویت یا لغو عضویت از خبرنامه شما را به مخاطبین بدهد.

این سیستم می تواند با مشتریان شما برای محصولات و خدمات جدید، پیگیری فروش و یادآوری خواص محصولات شما به مخاطبین، ارتباط برقرار کند.

تبلیغات در مجلات الکترونیکی (e-Zine)

شما می توانید در مورد هر موضوعی در جهان، یک مجله الکترونیکی بیابید. همه مردم معمولا حداقل در یک مجله عضو هستند و بطور مرتب اطلاعات دریافت می کنند. شما با جستجو در اینترنت می توانید مجلاتی که رایگان هستند و یا با قیمت های مناسب اقدام به فروش فضای تبلیغاتی می کنند را بیابید.

امضاء نامه ها (Signature)

اینها عبارت هستند از متن های کوتاه انتهای نامه های الکترونیکی که ارسال می کنید. امضاء نباید از سه خط بیشتر باشد و حتما باید آدرس سایت و آدرس پست الکترونیک تجاری شما را شامل باشد. این ساده ترین روش تبلیغات است. در تمام نامه های ارسالی از آنها استفاده کنید. حتی می توانید با چند نفر همکاری کنید و امضاء های خود را دست به دست کنید، یعنی شما مال آنها و آنها مال شما را در نامه های خود قرار دهند.

سربرگ ها (Letterhead)

اینها هم مانند امضاء ها هستند ولی در ابتدای نامه قرار می گیرند. نباید از سه خط بیشتر باشند. شما باید یک قالب (Template) برای نامه های خود تنظیم کنید و تمام نامه ها را در آن قالب تهیه و ارسال کنید. معمولا نرم افزارهای ارسال نامه این امکان را به راحتی به شما می دهند.

فراموش نکنید که بازاریابی = مخاطبین = مشتریان. بنابر این هرچه مخاطب بیشتری داشته باشید، مشتری بیشتری خواهید داشت. بازاریابی پست الکترونیکی روش مناسبی برای جلب مخاطبین بیشتر است.