از 10 اشتباه آزاردهندۀ زیر بپرهیزید تا رضایت بازدیدکننده را بدست آورید. اشتباهات طراحی سایت شاید دارای 100 مورد شاخص باشد اما در این مقاله، به 10 مورد مهم و دردسر ساز می پردازیم که با توجه به آنها می توانید از رقبای خود، پیشی بگیرید.

1- نداشتن برنامه و هدف :

قبل از ایجاد سایت، آرام بنشینید و اهداف و انتظارات خود از داشتن سایت را بدقت تعریف کنید. سپس نقشۀ کلی و مسیرهای حرکت در سایت را با شروع از صفحۀ اصلی تعیین کنید. هدف سایت هر چه که باشد – از ارائۀ خدمات تجاری تا فروش شیرینیجات خانگی – در طراحی صفحات سایت موثر است. اگر ساخت سایت را بدون تفکر و توجه قاطع آغاز کنید، آشکار است که کاربران با صفحات درهم و لینک ها و اطلاعات ناهماهنگ بدون داشتن مفهوم واحد روبرو خواهند شد.

2- قرار ندادن اطلاعات تماس در مکان مناسب

اگر قصد فروش دارید باید راههای مختلفی برای ارتباط بازدیدکننده با خود ایجاد کنید. بهترین راه حل قرار دادن دکمۀ “با ما تماس بگیرید” و هدایت کاربر به صفحۀ اصلی اطلاعات کامل تماس، مانند: شمارۀ تلفن، فاکس و آدرس پست الکترونیکی می باشد. حتی اگر کسی با شما تماس نگیرد اما حضور این صفحه و اطلاعات آن، اطمینان مشتریان را جذب خواهد کرد. همیشه آدرس پست الکترونیکی خود را در زیر هر صفحه درج کنید.

3- لینک های ناقص

لینک هائی که درست عمل نمی کند و صفحات مورد نظر را پدیدار نمی کند، کاربران را آزار می دهد. هر هفته تمام سایت و لینک های آن را چک کنید تا مطمئن شوید که عملیات مورد نظر به طور کامل انجام می گیرند.

4- استفاده از اطلاعات تاریخ گذشته

این مورد بسیار واضح است اما همچنان شاهد آن هستیم که بسیاری از صاحبان سایت ها مرتکب این اشتباه می شوند و مطالبی که مربوط به مدتها پیش است را از سایت حذف نمی کنند. هنگامیکه اطلاعات تغییر می کند باید بلافاصله صفحات مربوط به آن اصلاح گردد. اینگونه اشتباهات اعتبار وب سايت شما را کم خواهد کرد.

5- استفاده از خطوط و رنگهای متعدد

صفحات سایت باید دارای ظاهر متحد و هماهنگ باشند. برخی از تازه کاران در سایت خود از صدها خط و دهها رنگ استفاده می کنند اما این مخلوط پر زرق و برق بسیار زننده خواهد بود. درهر صفحه حداکثر از 2 یا 3 خط و رنگ استفاده کنید. به این ترتیب بیننده متوجه می شود که شما به انسجام و هماهنگی اهمیت می دهید و نمی خواهید در برابر آنها هنرنمائی کنید.

6- صفحات بن بست

به یاد داشته باشید که تمام صفحات باید به صفحۀ اصلی لینک داشته باشند، گاهی کاربران، آدرس یک صفحه را برای دوستان خود می فرستند. این افراد احتمالاً مایل هستند که به اطلاعات دیگر سایت نیز دسترسی داشته باشند. یک لینک ساده این مشکل را حل خواهد کرد.

7- غیر فعال کردن دکمۀ “بازگشت”

برخی از خرابکاران سالها پیش راههائی را ابداع کردند که وقتی دکمه بازگشت مرورگر غیرفعال می شود به جای آنکه عملیات موردنظر را انجام دهد، کاربر را به صفحه ناخواسته ای منتقل می کند یا صفحات تبلیغاتی دیگری را ظاهر می کند. بسیاری از این صفحات غیر اخلاقی هستند و مرتباً پدیدار می شوند و در برخی از موارد تنها راه رهائی از آنها خاموش و روشن کردن مجدد دستگاه است. پس توصیه می شود که این دکمه را غیرفعال نکنید زیرا امکان آزار دیدن بازدیدکننده را بوجود می آورید.

8- باز کردن صفحات جدید

در زمان های قدیم استفاده از امکان چند صفحه هم زمان یک ارزش محسوب می شد. اما اکنون استفاده از آن توصیه نمی شود زیرا اجرای چندین صفحه هم زمان، منابع سیستم را اشغال می کند و سرعت پاسخگوئی کامپیوتر را پائین می آورد، در نتیجه عملیات مورد نظر کاربران کند خواهد شد.

9- سرعت پائین

در سایت های شخصی و سرگرمی، سرعت کند سرور یک امر عادی است، خصوصاً که اکثر این سایت ها رایگان هستند. اما در سایت های حرفه ای این پدیده غیر قابل توجیه است. این بهترین بهانه کاربر برای خروج از سایت می باشد. اگر سرور شما کند است، میزبان دیگری انتخاب کنید. در غیر اینصورت مطمئن شوید که حجم صفحات خود را بیش از حد معقول با تصاویر و برنامه های مختلف، سنگین نکرده اید.

10- استفاده از تکنولوژی برتر

این مورد شاید کمی عجیب به نظر برسد اما مطمئن باشید که اگر بازدیدکننده برای باز کردن محتوای سایت شما، مجبور باشد زمان زیادی را برای دانلود کردن نرم افزار خاص آن صرف کند، از اطلاعات شما چشم پوشی خواهد کرد. صفحات سایت باید با یک مرورگر استاندارد که یکسال یا بیشتر از حضور آن در بازار می گذرد، قابل رویت باشد. تکنولوژی برتر در این مورد، کارگشا نخواهد بود.