این اشتباه می‌تواند تجارت شما را نابود کند! با خواندن این مقاله، از ارتکاب این اشتباه بزرگ، جلوگیری خواهد شد.

آیا وب سایت شما تجارت شما را نابود خواهد کرد؟

با یکی از دوستان به نام حمید در حال تعریف یک برنامه تبلیغاتی توسط کارت تبریک  بودیم.  سوالی که ایشان مطرح کرد این بود که آیا در کارت‌های تبریک، مردم را به سایتم هدایت کنم یا شماره تلفن بدهم که با من تماس بگیرند؟

همین سئوال وقتی که شما بازاریابی تلفنی هم انجام می‌دهید مطرح می‌شود یعنی به طرف مخاطب خود، آدرس سایت را بدهم که به آن مراجعه کند یا تلفنی تمام اطلاعات لازم را به او بدهم؟

خیلی از صاحبان تجارت‌های مختلف همین سئوال را دارند. آنها می‌خواهند بدانند که آیا بهتر است تلاش کنند تا مخاطبان آنها به وب سایت آنها مراجعه کنند یا خیر؟

آیا شما باید هرچه بیشتر تلاش کنید که مخاطبان را به وب سایت خود ارجاع دهید؟

جواب من به سوال فوق، شما را شگفت زده خواهد کرد!

برای اکثر شرکت‌ها این ایده بدی است که مخاطبان را به سمت وب سایت خود هدایت کنند، به چند دلیل مهم.

تعداد بسیار معدودی وب سایت، قادر به تبدیل مخاطب به مشتری هستند و وب سایت حمید و شما و بسیاری از شرکت‌ها از این موضوع مستثنی نیستند.

ممکن است ظاهر وب سایت خوب باشد و حتی یک Flash گران قیمت هم در ورود به سایت به مخاطب نشان داده شود ولی اصلا معلوم نیست که بازدید کننده در وب سایت چه کاری باید انجام دهد و چرا!

اولین نتیجه این اشکال این است که مخاطبان و مشتریان بالقوه، گشتی در وب سایت می‌زنند و آنرا ترک می‌کنند.

حتما شما حاضر نیستید که مسئوليت فروش یک محصول خوب با قابلیت فروش بالا را به یکی از کارمندان خود که هیچ چیز از بازاریابی وفروش نمی‌داند بدهید. شما این کار را به کسی می سپارید که بتواند پی‌گیری کند و فروش را نهایی کند.

وقتی با یک مشتری بالقوه از طریق تلفن تماس دارید، خیلی خوب می‌توانید نیازهای اطلاعاتی خود را بپرسید، ارزش خدمات و محصولات خود را خیلی شفاف و دقیق توضیح دهید و از آنها بخواهید که خرید کنند. خیلی از بازاریاب‌های خوب و کار آزموده، معمولا از این روش، تا 20%یا بیشتر، مخاطب را به مشتری تبدیل می‌کنند.

خلاف این موضوع در مورد خیلی از وب سایتها صادق است. بسیاری از آنها حتی قادر به تبدیل نیم درصد از مخاطبان به مشتری نیستند.

در نتیجه، بسیاری از وب سایت‌ها مانند یک فرد فروشنده هستند که هیچ وقت سرکار حاضر نیست، پی‌گیری مناسبی ندارد و فروش انجام نمی دهد. اگر شما چنین کارمندی داشته باشید، حتما او را اخراج می‌کنید.

پس آیا زمان بازنشستگی یا اخراج وب سایت شما فرا نرسیده است؟

تصور کنید تجارت شما چه پیشرفتی مي‌داشت اگر وب سایت شما 10 برابر یکی از فروشندگان شما مفید بود. حتي یک وب سایت خیلی بیشتر از یک فروشنده می تواند فروش ایجاد کند.

طراحی یک مسیر براي فروش بیشتر

شما می توانید مخاطبان خود را در یک مسیر مناسب فروش، قدم به قدم هدایت کنید. اول، توجه آنها را جلب کنید، سپس، توانایی و تخصص خود را به آنها ثابت کنید. پس از آن، در یک محیط کاملا شفاف و به دور از توهم و تردید به آنها بگویيد که چه خوب خواهد بود که از خدمات و محصولات شما استفاده کنند و سپس به آنها یک نیاز حیاتی برای خرید از شما را مطرح کنید.

گام هاي زير به شما کمک خواهند کرد:

گام اول

چند دقیقه وقت صرف کنید و یک نقشه از مسیر چرخه بازاریابی و فروش شرکت خود را رسم کنید. لیستی از گام‌هائی که می‌خواهید مخاطب شما طی کند را آماده کنید.

چه اطلاعاتی را می‌خواهید آنها بخوانند وطی چه مراحلی؟

در چه مرحله از این فرایند می خواهید با شما تماس بگیرند؟

چگونه این تماس را با شما برقرار کنند؟

البته همه مخاطبان شما این مسیر را طی نخواهند کرد. با مشوق‌های مناسب، می‌توانید میان برهائی به مخاطبان خود بدهید که به نقطه فروش مورد نظر شما در این مسیر برسند. اطلاعات مربوط به این مشوق‌ها در چرخه فروش خودرا به اطلاع مخاطبان برسانید.

گام دوم

از این نقشه فروش خود جهت طراحی وب سایت خود استفاده کنید. در ساختار ظاهر و آیتم‌های وب سایت خود از این مسیر کمک بگیرید. همچنین در تهیه محتوا و نامه‌های فروش موجود در وب سایت خود، از این چرخه استفاده کنید.

گام سوم

تمامی آیتم‌ها و صفحات وب سایت خود را آزمايش کنید که آیا در جهت پیاده سازی این چرخه و مسیر حرکتی وتبدیل مخاطب به مشتری درست عمل کنند. با کمی تنظیمات نهائی، وب سایت شما می تواند به یک ابزار فروش بسیار خوب تبدیل شود.

چه زمانی باید مخاطبان خود را به وب سایت خود ارجاع دهید؟

وقتی که تنظیم حرکت مخاطب در چرخه فروش تعریف شده شما، در وب سایت به درستي انجام شده باشد.

اگر این کار انجام نشده باشد، مخاطبان را به وب سایت خود نفرستید. وقتی که صفحات وب سایت خود را طوری ساختید که مخاطب را به خریدار تبدیل کند آنگاه مردم را به وب سایت خود بفرستید.

تجربه نشان داده است که با این روش، افزایش تبدیل فروش مابین 300 تا 1500 درصد نیز قابل دسترس خواهد بود.

لذا از همین امروز از اتلاف وقت و سرمایه روی وب سایت خود دست بردارید و بایک برنامه مدون و هدفمند، وب سایت را به یک عامل فروش تبدیل کنید.