خبرنامه الکترونیکی پدیده جدیدی در اینترنت نیست و همه‌ی ما هر روز با آنها سروکار داریم. شاید کمتر کسی را بتوان یافت که روزانه چند خبرنامه‌ی الکترونیکی از منابع مختلف دریافت نکند. این خبرنامه‌ها به دلایل مختلف مثل:

– خبر پراکنی فنی، فرهنگی، سیاسی و غیره

– معرفی شرکت

– معرفی محصول

– اعلامیه ها

به دست ما می‌رسند و ما قبلا” در یک وب سایت خاص در آنها عضو شده‌ایم. خبرنامه ها با ساختار تماما” متن و یا ابرمتن به دست ما می‌رسند. خبرنامه‌های متنی به دلیل کم حجم بودن و سازگاری با همه نوع سیستم عامل، محبوبیت خاص خود را دارند و اینترنت‌کارهای قدیمی و حرفه ای، این نوع خبرنامه ها را ترجیح می‌دهند. خبرنامه‌های ابرمتنی شامل اطلاعات بسیار جذاب‌تری هستند، چون با امکانات ابرمتن، امکان گنجاندن تصویر و رنگ و قلم های متنوع در آنها وجود دارد، اما حجم آنها بالاتر است و در زمان خواندن آنها حتما” باید ارتباط اینترنت برقرار باشد تا تصاویر موجود در آنها قابل دیدن گردد.

عضویت در خبرنامه‌ها بسیار آسان است و معمولا” فقط با ارایه‌ی یک آدرس پست الکترونیک معتبر می‌توان در آنها عضو شد. نحوه‌ی عضویت هم معمولا” به دلیل مشکلات نامه‌های ناخواسته یا هرزنامه، به صورتDouble-Optin است یعنی وقتی آدرس پست الکترونیک را ارایه می‌کنیم، یک نامه برای تایید عضویت برای ما ارسال می‌شود و اگر ما آن را تایید کنیم، عضویت ما در خبرنامه قطعی می‌شود. در این حالت مشکل عضویت ما در یک خبرنامه نا‌خواسته توسط دوستان‌مان وجود نخواهد داشت.

تمام خبرنامه‌ها باید امکان لغو عضویت را به آسانی در اختیار اعضا قرار دهند و در تمام نامه‌های ارسالی، این موضوع مشخص شده باشد. اگر خبرنامه‌ای به دست شما برسد که امکان لغو عضویت در آن نباشد، به احتمال زیاد هرزنامه است. برای لغو عضویت هم معمولا” از روش Double-optout استفاده می‌شود تا شما به طور ناخواسته توسط دوستان‌تان از عضویت خبرنامه خارج نشوید.

معمولا” وب سایت‌های حرفه‌ای‌تر، به شما این امکان را می‌دهند که آرشیو خبرنامه‌های قبلی و یا یک نمونه خبرنامه را ببینید تا در صورت علاقه، در آن عضو شوید. در این حالت، اعضا، خبرنامه فیلتر شده و کاملا” مناسب را دریافت خواهند‌کرد.

امروزه شما کمتر مقاله‌ای در مورد روش‌های افزایش محبوبیت وب سایت و یا روش‌های حفظ مشتری را می‌توانید پیدا کنید که به وجود خبرنامه الکترونیکی اشاره نکنند و در بسیاری از موارد هم، اولین و بهترین روش اعلام می‌شود.

تقریبا” اکثر وب سایت‌های معتبر و یا وابسته به شرکت‌های معتبر، به شما امکان عضویت در خبرنامه تخصصی خود را می‌دهند و به طور کاملا” مرتب، اطلاعات مناسب را برایتان ارسال می‌کنند.

حالا موضوع مهم برای صاحبان خبرنامه ها این است که تعداد اعضای خود را افزایش دهند، چون هر عضو خبرنامه که مدت‌ها اطلاعات شرکت و محصولات آنها را دریافت کرده است، می‌تواند یک مشتری بالقوه باشد. بنا‌بر‌این، رقابت در افزایش تعداد اعضا بسیار شدید شده‌است. اما چگونه مردم را تشویق کنیم که در خبرنامه‌ما، از میان هزاران خبرنامه مشابه، عضو شوند و هر هفته یا هر ماه به حرف‌های ما گوش دهند؟ در این مقاله، 10 روش بسیار مهم در جلب اعضای بیشتر برای خبرنامه وب سایت خود را خواهید یافت که عمل به آنها، باعث افزایش ناگهانی تعداد اعضای خبرنامه شما خواهد شد.

1- رضایت اعضای فعلی در مورد خبرنامه خود را از آنها بپرسید و نظرات مثبت آنها در مورد خبرنامه را در وب سایت خود قرار دهید. مردم معمولا” به تاییدیه‌های دیگران در مورد یک موضوع اهمیت می‌دهند.

2- به بازدید کنندگان این امکان را بدهید که قبل از عضویت، نمونه‌ی خبرنامه شما را ببینند. با این کار، علاوه بر رعایت حق تصمیم بازدید کننده، اعتماد به نفس خود در مورد مفید بودن خبرنامه خود را نیز اعلام کرده‌اید. برای این منظور، باید از ابزار و امکاناتی استفاده کنید که بتوان بایگانی خبرنامه‌های قبلی را به بازدید کننده ارایه کرد.

3- مقاله بنویسید تا بازدید کنندگان ببینند که با عضویت در خبرنامه‌ی شما، چه مطالب با ارزشی را به دست خواهند آورد. مقاله‌های خود را به لیست‌ها و سایت‌های مخصوص مقالات، ارسال کنید تا فراگیر شوند.

4- مقاله‌های خود را با سایر صاحبان خبرنامه به اشتراک بگذارید و از مقاله‌های آنها در خبرنامه خود استفاده کنید. با این کار، در پراکنده شدن مقالات خود و در نتیجه جلب بیشتر عضو گام بر‌می‌دارید و علاوه بر آن، مقاله‌های بیشتری که دیگران زحمت نگارش آن را کشیده‌اند، در خبرنامه‌ی خود ارایه خواهید کرد.

5- به مردم برای عضویت در خبرنامه خود جایزه بدهید. این جایزه می‌تواند مبلغی پول، قرعه کشی برای دریافت کارت اینترنت رایگان، یک سی دی آموزشی رایگان، کاتالوگ رایگان محصولات و … باشد. مردم از دریافت این گونه جوایز بسیار خوشحال می‌شوند و نه تنها عضو خبرنامه شما باقی می‌مانند، بلکه به دوستان خود نیز عضویت در لیست شما را پیشنهاد خواهند داد.

6- فضای تبلیغاتی موجود در خبرنامه خود را با سایر صاحبان خبرنامه به اشتراک بگذارید. در این صورت بدون پرداخت هزینه، خبرنامه خود را تبلیغ خواهید کرد. تبلیغ در خبرنامه‌ها، جذابیت بیشتری برای خواننده دارد تا تبلیغ در سایت‌ها. چون خواننده می‌داند که این تبلیغ حتما” با علایق او همخوان است و احتمال کلیک روی آن زیاد خواهد بود. سعی کنید جنبه اطلاع رسانی خبرنامه خود را با انبوه تبلیغات آلوده نکنید. همیشه در تبلیغات، با دقت عمل کنید تا ضد تبلیغ نشود.

7- در صفحه تشکر از عضویت که برای اعضای جدید ظاهر می شود، امکان عضویت در سایر خبرنامه‌های مرتبط غیر رقیب خود را بدهید و از سایر صاحبان خبرنامه بخواهید همین سرویس را به شما بدهند. وقتی از مردم تشکر می‌کنید که در خبرنامه‌ی شما عضو شده اند، آمادگی دریافت پیشنهاد‌های جذاب دیگری را نیز خواهند داشت.

8- نامه خوش آمد گویی نیز می‌تواند محل مناسبی برای معرفی سایر خبرنامه‌های مرتبط با خبرنامه شما باشد و دیگران نیز در صفحه خوش آمد گویی خبرنامه خود، همین سرویس را به شما خواهند داد. البته این صفحه معمولا” چندان خواننده نخواهد داشت، چون قبلا” یک بار از عضویت آنها تشکر کرده اید.

9- یک بخش به عنوان پیشنهاد شما به اعضا برای عضویت در سایر خبرنامه ها را با انشای خودتان قرار دهید و از سایر صاحبان خبرنامه بخواهید همین سرویس را به شما بدهند. در این بخش که می تواند مثلا” در حاشیه سمت چپ خبرنامه شما باشد، می‌توانید نظر مثبت خود در مورد یک خبرنامه دیگر را اعلام کنید و به مردم پیشنهاد دهید در آن عضو شوند.

10- خبرنامه خود را به لیست‌ها و موتورهای جستجوی مخصوص خبرنامه ها ارسال کنید. با این کار، مردم بیشتری از وجود خبرنامه شما آگاه خواهند شد و علاوه بر اعضای بیشتر، فروش بیشتر فضای تبلیغ در خبرنامه خود و همچنین کسانی که بخواهند با شما همکاری متقابل داشته باشند را خواهید یافت.