همان گونه که می دانید، موضوع استفاده از نیروهای بیرون سازمان که اصطلاحا نیروهای outsource نامیده می شوند برای انجام کارهای پروژه ای چند سالی است که معمول شده است و هم اکنون شرکتها و موسسات زیادی هستند که به ارائه خدمات outsource به سایر شرکتها مشغول هستند. نمونه بارز آن، شرکتهای هندی هستند که شاید به جرات بتوان گفت اکثر درآمد آنها از راه انجام پروژه ها بصورت outsource برای شرکتهای بزرگ اروپائی و آمریکائی است.

آنچه با حضور و تقویت اینترنت تغییر کرده است و در واقع یک مفهوم جدید را ایجاد کرده، نیروهای بیرونی مجازی است. سایتهای بسیاری در اینترنت وجود دارند که با ارائه خدمات به اینگونه نیرهای مجازی مشغول هستند و در واقع محل ارتباط کارفرمایان با نیروهای بیرونی مجازی (Virtual Outsource) هستند. مقاله حاضر در مورد این نیروها می باشد.

روزی از روزها غرق کار هستید و احتمالا نمی توانید آنطور که مایلید کاملا از عهده آنها برآیید. چند کار متفاوت در نظر دارید که در لیست کاری شما هستند، مثل روز آمد کردن ( Update ) وب سایتتان، خلق یک طراحی گرافیک جدید، ایجاد یک متحرک سازی Flash و طراحی و توسعه پایگاه داده ها Data Base . وقت و تخصص انجام تمام این کارها را ندارید. اولین سوالی که باید از خود بپرسید اینست که ” چرا سعی می کنم تمام این کارها را خودم انجام دهم ؟ ” از منابع بیرونی استفاده کنید. یا حتی بهتر از این، از منابع مجازی بیرونی استفاده کنید.

ایتنرنت استفاده از منابع مجازی بیرونی را در انجام پروژه ها ممکن و آسان می کند و با استفاده از اتحادیه بزرگی که متشکل از مشاورین متخصص است می تواند شما را در یافتن افراد ماهر بیشتر با صرف زمان کم تر یاری کند. می توانید مشاورین مجازی بیابیدکه شما را در هر گونه پروژه اعم از فنی، تولیدی یا استراتژی های کاری همراهی کنند.

مشاور مجازی شما چه کسی است ؟

یک مشاور مجازی فردی است که خدماتش را برای مشتریان سرتاسر کشور یا جهان از طریق اینترنت ارائه کند. مشاور مجازی با شما از طریق پست الکترونیکی Email، ابزارهای ارتباط مستقیم(Instant Messaging)، تلفن یا فکس ارتباط برقرار می کند تا پروژه شما را کامل کند. مشاورین مجازی متفاوتند، از کسانی که در خانه کار می کنند و در یک حوزه متخصص هستند مثل طراحی وب،طراحی گرافیک یا نوشتن متون تخصصی و محتوای سایت و انجام ترجمه، تا شرکتهای کوچک و متوسط که خدمات در گستره وسیعی را ارائه می دهند مثل تولید نرم افزارهای کاربردی، طراحی پایگاه داده ها و برنامه سازی تحت وب.

فواید استفاده از مشاور مجازی

استفاده از مشاور مجازی برای کمک به انجام کارهای پروژه ای شما فواید بسیاری دارد، مثل:

– راحتی استفاده : تنها هنگامی از آنها استفاده می کنید که به خدمات آنها نیاز دارید. این خدمات با انعطاف پذیری زیاد و هزینه مناسب به شما ارائه می شود.

– تخصص : وسعت خدماتی که ارائه می دهند این اطمینان را به شما می دهد که همواره می توانید فردی با تخصصی که پروژه تان ایجاب می کند را بیابید.

– تمرکز : بهره وری از مشاورین مجازی به شما این اجازه را می دهد که روی بخشی از پروژه که مزیت رقابتی شما است و در حیطه مهارت شما نیز می باشد تمرکز کنید و مابقی کار را به منابع بیرونی بسپارید.

– سرعت عمل بالا : حتی هنگامی که در خواب هستید آنها در حال فعالیت هستند، زیرا شما می توانید از مشاورین سرتاسر دنیا کمک بخواهید پس همواره مشاورینی برای کار روی پروژه شما حضور دارند.

چگونه یک مشاور مجازی خوب پیدا کنیم ؟

سایتهای خارجی زیادی مانند www.elance.com و www.thecentralmall.com و www.scriptlance.com و سایتهای مشابه دیگری فرایند جستجو و کارکردن با مشاورین را آسان کرده اند. در ایران هم سایت www.projectica.com مخصوص متخصصین ایرانی طراحی شده است. سایتهایی از این دست در برقراری ارتباط با مشاورین در حوزه پروژه تان، شما را یاری می کنند و همچنین در دریافت اطلاعات کامل و چگونگی پرداخت برای خدماتی که دریافت کرده اید نیز یاری دهنده تان خواهند بود. خیلی ساده، پروژه تان را ارسال می کنید و مشاورین مجازی پیشنهاد و قیمت تخمینی خود را اعلام می کنند و برای انجام پروژه شما صف می بندند. سپس شما مشاور دلخواهتان را انتخاب می کنید و کار روی پروژه آغاز می شود. این روند به شما این امکان را می دهد که تمام کارهای پروژه ای خود را از طریق یک منبع، کامل کنید.

خدمات موجود روی این سایتها شامل، و نه محدود به، طراحی نرم افزارهای کاربردی، تبلیغات و بازاریابی، طراحی بانک اطلاعاتی، طراحی گرافیک و تهیه طرح تجاری است. منافع استفاده از این خدمات شامل دستیابی به منابع بزرگی از افراد متخصص، صرفه جویی در وقت به دلیل پیشنهادهای متعدد و متنوعی که به شما ارائه می کنند و صرفه اقتصادی بدلیل قیمتهای رقابتی است همچنین امکان موفقیت بدلیل بهر ه وری از ابزارهای مدیریت پروژه که از طریق این سایتها برایتان فراهم می شود، می باشد.

حداکثر بهره وری از مشاورین مجازی

حقیقتا استفاده از منابع بیرونی برای کارهای پروژه ای موجب صرفه جویی در وقت و هزینه می شود و به شما امکان می دهد تمرکز بیشتری در حوزه تخصصی تان داشته باشید. اما قبل از شروع، چند نکته برای کار بهتر و بهره وری بالاتر از خدمات مشاورین مجازی که در اینگونه سایتها ارائه می شوند، قابل توجه است.

اولین قدم مشخص کردن اهداف پروژه است. مشخصات فنی و کاربری پروژه را بنویسید. این کار شما را در بر قراری ارتباط با نیازها و توقعات خود، یاری می دهد.

میزان بودجه خود را مشخص کنید.

تعیین مراحل کنترل پروژه و زمانهای تحویل پروژه شما را به پیگیری روند پیشرفت پروژه کمک می کند.

هنگامی که تعدادی از مشاورین مجازی که به کارکردن با آنها علاقه مندید را دستچین کردید، از آنها سوالهایی بپرسید تا مطمئن شوید از نیاز های شما آگاهند و تخصص کافی برای تکمیل پروژه شما را دارند.

بصورت کتبی انتظاراتتان را در قالب یک قرارداد که مشخص کننده حدود پروژه و مدارک فنی و مشخص کردن زمانهای کنترل پروژه برای پیگیری پیشرفت کار است را تنظیم کنید. این عمل مانع سردرگمی در طول پروژه و همچنین هنگام تحویل پروژه خواهد شد.

استفاده از منابع بیرونی در پروژه های فنی و تولیدی راهی آسان برای انجام کارهای بیشتر در زمان کم تر است و به شما اجازه می دهد در حوزه تخصصی مورد علاقه خودتان متمرکز تر عمل کنید. مشاوران مجازی بیرونی، تخصص هائی را در اختیار شما می گذارند که بتوانید ماهرانه تر کار کنید، نه سخت تر. پس شروع کنید و پروژه هایی را که نیمه کاره در لیست شما هستند را به مشاوران مجازی توانا بسپارید.