برای بازاریابهای B2B، بازاریابی از طریق پست الکترونیک (eMail Marketing) یکی از موفق ترین ابزارها برای ایجاد نتایج بسیار خوب در حداقل زمان ممکن است. این روش نه تنها به شما در جهت رسیدن به مخاطبان هدفمند (Targeted Prospects) با حداقل هزینه کمک می کند، بلکه شما می توانید جهت تماس با میلیونها مشتری بالقوه در ظرف چند دقیقه، از این روش استفاده کنید.

توجه کنید که بازاریابی الکترونیکی باید بخش جدائی ناپذیری از برنامه جامع بازاریابی شما باشد. از آنجاییکه هدف شما، فروش خدمات و محصولات خود به سایر بنگاه های اقتصادی می باشد (B2B)، باید یک استراتژی تهاجمی جهت پیشی گرفتن از رقبای خود، اتخاذ کنید.

طراحی خبر نامه (Newsletter) شما باید منعکس کننده تصویر واقعی سازمان و بنگاه اقتصادی شما باشد. همچنین باید یک هویت بارز و ویژه از محصولات و خدمات شما را نمایش دهد. محتویات خبر نامه شما باید توجه خواننده را، با ارائه اطلاعات ویژه محصولات شما، جهت تبدیل آنها به موقعیت های فروش، جلب کند.
توجه داشته باشید که در مراحل اولیه هر چرخه خرید، خریداران بررسی بسیار زیادی در مورد پیشنهادهای مختلف موجود در بازار، انجام می دهند. آنها با کمک موتورهای جستجو، وب سایت های بسیاری را پیدا می کنند که محصولات و خدمات مشابه شما را ارائه می کنند. با آنها مکاتبه می کنند و از همه نظر بررسی می کنند. بنابراین، محتوای هجمه (Campaign) تبلیغات الکترونیکی شما باید شامل اطلاعات و توضیحات ساده و قابل پی گیری باشد به نحوی که خریداران بتوانند در مورد خدمات و محصولات شما، یاد بگیرند. همچنین، حضور مناسب شما در موتورهای جستجو، برای موفقیت شما حیاتی است.
یک متن شفاف و ترغیب کننده، مشتریان بالقوه را به خریدار تبدیل خواهد کرد و به شما کمک خواهد کرد که در تجارت خود پیشگام باشید. در جهت تولید محتوای مناسب، تلاش کنید. توجه کنید که در اکثر مواقع، تنها ترجمه و استفاده از محتویات کاتالوگ های موجود، کفایت نمی کند.
ظاهر خبرنامه نیز بسیار مهم است و باید قادر به ایجاد علاقه در خواننده جهت خواندن آن یاشد. جهت بهینه سازی ظاهر خبر نامه خود، می توانید از شرکتها و افراد حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید.
وقتی شما یک خبرنامه را با هدف بازاریابی الکترونیکی ارائه می دهید، باید دقت کنید که چیزی جز یک خبرنامه نباشد. بازاریاب های تجارت الکترونیک B2B معمولا به نام خبرنامه، نامه های تبلیغاتی ارسال می کنند. اگر عضو خبرنامه شما، یک نامه تبلیغاتی محصولات شما را بدون زمینه مناسب قبلی دریافت کند، مستقیما آن رابه زباله دان خواهد فرستاد و یا حتی از عضویت در خبرنامه شما منصرف خواهد شد.
بازاریابهای B2B اغلب نامه های انبوه (Bulk) برای تعداد زیادی مخاطب می فرستند. دریافت کننده های چنین نامه هایی، با فیلتر کردن نامه شما به عنوان هرزنامه، ناخودآگاه تمام تلاش بازاریابی شما را بی ثمر خواهند کرد.
جهت جلوگیری از این مشکل باید حتما با مجوز و علاقه اعضاء، اقدام به ارسال تبلیغات کنید. وقتی یک نفر با میل و دلخواه خود، آدرس پست الکترونیک خود را در اختیار شما می گذارد، شما می توانید او را در لیست خبرنامه خود اضافه کنید (opt-in).
اگر یک مشتری از طریق پست الکترونیک از شما درخواست کاتالوگ محصولات کند، شما فقط می توانید او را درلیست مشتریانی که قرار است برایشان کاتالوگ ارسال کنید قرار دهید. باید مطمئن باشید که این لیست فقط برای یک بار ارسال کاتالوگ است و نباید به اعضاء این لیست، خبرنامه ارسال کنید. مگر اینکه قبلا از آنها سوال کنید و در صورت تمایل، آنها را در لیست خبر نامه خود نیز اضافه کنید و برایشان به طور مرتب خبرنامه ارسال کنید.
برای اینکه در دنیای جدید بازارهای تجاری، یک بازاریاب B2B موفق باشید، باید رایانه و سیستم ارتباطی شما به جدیدترین فناوری ها مجهز باشد.حتی اگر طرح و محتوای تبلیغاتی خو را به نحو احسن انجام دهید، اگر قادر به اندازه گیری میزان پاسخها و پی گیری مناسب نباشید، شکست خواهید خورد.
اغلب بازاریابهای B2B با گامهای بزرگ شروع می کنند ولی به زودی، به دلیل عدم توانایی در به کارگیری سیستم ارسال خبرنامه مناسب، سیستم پی گیری و گزارش گیری پیشرفته، و طراحی نا مناسب، شکست می خورند.
برای جلوگیری از این وضعیت ، باید با افراد حرفه ای که قادر به راه اندازی راه کار بازاریابی “نتیجه گرا” باشند، مشورت کنید. جهت صرفه جوئی در هزینه های استخدام و آموزش نیروی لازم برای این کار، با شرکتهای مشاور و ارائه کننده راه کارهای تجارت الکترونیک، کار کنید. شرکتهای بسیاری هستند که راه کارها و نرم افزارهای بازاریابی الکترونیکی ارائه می کنند که می توانند به شما در دستیابی به نتایج خوب از تبلیغات اینترنتی شما، کمک کنند.
راه کارهای حرفه ای بازاریابی اینترنتی، سریع، قابل اطمینان و قوی هستند و به شما در جلوزدن از رقبایتان، کمک خواهند کرد. ابزار ها و نرم افزارهای پیشرفته مدیریت لیست ها و خبرنامه های اینترنتی که با طراحی و محتوای عالی گره بخورند، می توانند نتایج باور نکردنی حاصل نمایند.
تبلیغات از طریق پست الکترونیک اغلب به عنوان ابزار شکست حریم شخصی افراد مطرح می شود. ما هر روز چندین زباله نامه (Junk Mail)، هرزنامه (SPAM) و یا نامه هایی از طرف افراد نامعلوم در صندوق پستی خود دریافت می کنیم و معمولا بدون باز کردن، آنها را به زباله دان می فرستیم. بعضی ها هم حتی آدرس IP فرستنده را در تله های هرزنامه (SPAM Blocker) خود قرار می دهند.
بازاریابهای B2B معصوم نیز قربانی این تله ها و در نتیجه از بین رفتن همه تلاش بازاریابی خود می شوند. برای جلوگیری از این مشکل باید مطمئن باشید آدرس پست الکترونیک شما در لیست های سیاه اینترنتی نیست. همچنین باید یک سیاست مشخص و جدی ضد هرزنامه (Anti SPAM) داشته باشید و به محض مشاهده گزارشی مبنی بر مشکل هرزنامه، نسبت به حل آن اقدام کنید. اگر شما از خدمات سایر شرکت ها به عنوان سیستم خبرنامه الکترونیکی استفاده می کنید و آن شرکت و یا هریک از مشتریان آن شرکت، اقدام به ارسال هرزنامه کند، خطر مسدود شدن آدرس شما نیز وجود دارد. پس باید مطمئن شوید که ارائه کننده این خدمات به شما، به هیچ هرزنامه نویسی سرویس نمی دهد.
برای اینکه یک بازاریاب B2B موفق باشید، باید تمام تمرکز شما بر روی استراتژی های بازاریابی تان باشد. باید بازاریابی الکترونیکی خود را طوری تنظیم کنید که بازگشت سرمایه (ROI) شما افزایش یابد و برای شما ارزش افزوده ایجاد کند.
باید اطمینان حاصل کنید که تمام جنبه های این فرایند، چه طراحی خبرنامه ها، تولید محتوا، و یا سیستم ارسال و پی گیری، درست کار می کنند. چه خبرنامه ارسال کنید و یا نامه تبلیغاتی بفرستید، باید تحقیق کافی در مورد بازار هدف خود کرده باشید تا نامه های شما متمایز، هدفمند و کامل باشند.